Misstanden particuliere verhuur

De Wet goed verhuurderschap biedt een oplossing voor een paar grote problemen op de particuliere verhuurmarkt. Allereerst is de wet gericht op het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie. Ook zijn verhuurders verplicht een schriftelijk huurcontract op te stellen. En ze moeten huurders informeren over hun rechten en plichten, er moet een onderhoudsplan aanwezig zijn en de huurprijs mag niet te hoog zijn. Daarnaast moeten arbeidscontract en huurcontract voortaan gescheiden worden. Dat maakt arbeidsmigranten minder afhankelijk van hun werkgever. 

Meer informatie over deze wet kunt u vinden op Staatsblad 2023, 103 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)

Hoe werkt het?

De gemeente heeft een 'Meldpunt misstanden particuliere verhuur' in het leven geroepen. Hier kunnen huurders klachten over ongewenste situaties of ongewenst gedrag van hun huisbaas melden. De gemeente ondersteunt en informeert huurders. In overleg met de huurder spreekt zij de verhuurder of huisbaas aan als dat nodig is.

Iets te melden of een klacht over uw particuliere verhuurder?

Dan kunt u een melding maken. Wij zullen samen met u de situatie bespreken en kijken naar eventuele oplossingen.

Klachten/meldingen met betrekking tot woningverhuur corporaties

U kunt zich wenden tot een van de volgende commissies:

  1. Voor huurders die klachten over de woningcorporatie in de rol van verhuurder is er de Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland (https://www.kcwzh.nl);
  2. Voor huurders die klachten hebben over een onderhoudsgebrek, de huurprijs of de servicekosten is er de Huurcommissie (https://www.huurcommissie.nl);
  3. Voor woningzoekenden die klachten hebben over de inschrijving of de reactie op een woningadvertentie: : Huren in Holland Rijnland
Direct online regelen

Heeft deze informatie u geholpen?