Identiteitskaart
Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart op afspraak aan bij de gemeente. Na 6 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.
Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.
Spoedaanvraag
Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 12.00 uur aanvraagt, kunt u hem na 2 werkdagen ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.
Let op! In verband met een piek in het aanvragen van reisdocumenten, is het extra druk aan de balie van Burgerzaken. Wij werken daarom voor het afhalen van een paspoort of identiteitsbewijs, tot nader order, uitsluitend op afspraak. Deze afspraak wordt direct met u gemaakt tijdens de aanvraag van uw reisdocument.
Hoe werkt het?
Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.
Veilige kopie identiteitskaart
Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.
Wat moet ik doen?
- U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
- U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
- Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
- Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.
Lichamelijke of verstandelijke beperking
Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
- Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
- Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
- Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
- Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
- Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
- Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
- Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Wat heb ik nodig?
- Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
- Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
- Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
- Pinpas. U betaalt direct bij de aanvraag. Kunt u wegens omstandigheden alleen contact betalen? Geef dit dan aan bij het digitaal inplannen van uw afspraak.
Kinderen tot 12 jaar
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
- Geldige identiteitsbewijzen (geen kopie) van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
- Komt u als ouder met gezag over het kind niet mee naar de aanvraag-afspraak? Onderteken dan met DigiD vooraf het Online toestemmingsformulier
- Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
- Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
- Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
- Pinpas. U betaalt direct bij de aanvraag. Kunt u wegens omstandigheden alleen contact betalen? Geef dit dan aan bij het digitaal inplannen van uw afspraak.
Kosten
2024:
Identiteitskaart (18 jaar of ouder) € 75,80
Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar) € 40,90
Extra kosten spoedaanvraag € 57,05
Direct online regelen
De gemeente Voorschoten werkt met DigiD. Wilt u meer weten of een DigiD aanvragen? Kijk dan op www.digid.nl
Online een afspraak maken
Een identiteitskaart aanvragen is altijd op afspraak.
Afspraak maken voor het aanvragen
Let op! In verband met een piek in het aanvragen van reisdocumenten, is het extra druk aan de balie van Burgerzaken. Wij werken daarom voor het afhalen van een paspoort of identiteitsbewijs, tot nader order, uitsluitend op afspraak. Deze afspraak wordt direct met u gemaakt tijdens de aanvraag van uw reisdocument.
Extra informatie
- Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Vanuit het buitenland aanvragen
Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.
Met de tool van Nederland Wereldwijd is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.