Briefadres
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvangt u dan voortaan uw post. U vraagt dit briefadres aan bij de gemeente.
Hoe werkt het?
De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever moet ervoor zorgen dat u uw post van de overheid krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:
- brieven
- belastingformulieren
- een stempas
- een dagvaarding
Wie kan een briefadres aanvragen
- De betrokkene zelf (de persoon die in een instelling gaat wonen, of die geen woonadres heeft)
- Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.
Briefadres aanvragen voor een ander
- Een partner (getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
- Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder
Daarnaast kunnen ook de volgende personen een briefadres aanvragen voor iemand anders:
- Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
- Het hoofd van de instelling waar u gaat wonen.
Wat moet ik doen?
- U vraagt een briefadres aan bij de gemeente van de briefadresgever. Geef hierbij aan waarom u een briefadres wilt.
- Als de gemeente akkoord gaat, krijgt u alle post van de gemeente en andere overheidsinstanties op dit briefadres.
- Zorg ervoor dat u uw briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.
Bij aanwijzing door de gemeente hoeft u alleen uw geldige identiteitsbewijs mee te nemen.
Wat heb ik nodig?
- uw geldige identiteitsbewijs
- ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
- identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever
Bij aanwijzing door de gemeente hoeft u alleen uw geldige identiteitsbewijs mee te nemen.
Hoelang duurt het?
De gemeente verwerkt uw aangifte op de datum van aangifte in de Basisregistratie Personen (BRP).
Direct online regelen
De gemeente Voorschoten werkt met DigiD. Wilt u meer weten of een DigiD aanvragen? Kijk dan op www.digid.nl